In de schijnwerper: Nicky Steeman
In de schijnwerper: Nicky Steeman
woensdag 5 april 2023
Nicky Steeman (33) begon ruim tien jaar geleden bij Eneco met een studentenbaantje. Later werkte ze een paar jaar in de business en sinds 2019 is ze er bedrijfsjurist. ‘We hebben de mindset om juridische barrières weg te nemen. Zo hebben we ons privacybeleid radicaal omgegooid.’
Naam: Nicky Steeman
Leeftijd: 33
Bedrijf: Eneco
Functie: Bedrijfsjurist
Loopbaan
‘In het tweede jaar van mijn studie zocht ik een bijbaantje. Bij Eneco hadden ze een speciale afdeling om nieuwe klanten telefonisch te verwelkomen, waar veel studenten werkten. Ik begon er in 2012 en ben gebleven tot ik afstudeerde in 2016. Daarna heb ik een paar jaar op de compliance-afdeling binnen consumer care gewerkt, en in 2019 werd ik legal counsel. Eerst heb ik dus waardevolle ervaringen opgedaan binnen de business. Dat ik ruim tien jaar later nog steeds bij Eneco zou werken, had ik niet voorzien in 2012. Het is een mooi bedrijf. Mijn werk is maatschappelijk relevant en biedt me continu nieuwe uitdagingen. Leuk aan het werk van bedrijfsjurist vind ik ook dat je samen met alle collega’s binnen het bedrijf aan hetzelfde doel werkt. De advocatuur heeft mij nooit getrokken.
Aandachtsgebied
‘Op dit moment liggen mijn werkzaamheden hoofdzakelijk aan de b2c kant en heb ik veel te maken met consumenten-, energie- en privacyrecht. Een vakgebied dat in het afgelopen jaar zeer actueel is geworden. Juist dat hectische, dat vraagt om snel denkwerk, tot af en toe praktisch het wiel opnieuw uitvinden, is wat ik leuk vind. Binnenkort ga ik van de klantkant naar de assetkant, waar ik te maken krijg met zaken als nieuwe energiebronnen, windmolens, walstroom, batterijen, en e-boilers. De focus zal daar meer op bestuurs- en omgevingsrecht liggen. Leuk, want daarin ben ik afgestudeerd.’
Bedrijf
‘Hoe we als Eneco een positieve bijdrage kunnen leveren aan het klimaat en hoe we onze klanten hier ook in meekrijgen, is de rode draad. Toen ik hier tien jaar geleden startte was dit al een belangrijk thema. Wij waren de eerste van de grote energieleveranciers die volledig over zijn gegaan op groene stroom voor onze consumentenklanten. Nu streven we na dat in 2035 onze eigen activiteiten en de geleverde energie aan klanten klimaatneutraal is. Een mooi doel, dat binnen de organisatie breed gedragen wordt.’
Anekdote
‘Ons privacybeleid was terughoudend en bood te weinig mogelijkheden om met data een echte bijdrage te leveren aan de energietransitie. Het paste niet meer in de tijd. De business was er niet blij mee. Mijn legal operations-collega stelde voor het privacybeleid radicaal om te gooien en opnieuw naar de tekentafel te gaan. Zelf werkte ik nog geen twee maanden als legal counsel en schrok ik daar nogal van. Maar we hebben inderdaad ons hele privacybeleid veranderd. Het was een toffe ervaring en we hebben echt een mooi en toekomstbestendig privacybeleid neergezet’.
Juridische afdeling
‘Wij zijn sterk in het meedenken met de business. We hebben de mindset om juridische barrières weg te nemen, kijk maar naar het voorbeeld dat ik net gaf. Ook zijn we continu bezig om te kijken waar we kunnen innoveren met behulp van legal tech. Zo zijn we nu aan het kijken naar een legal chatbot. Zoals veel bedrijven hebben wij veel juridische vragen voor het aantal legal counsels. Voor eenvoudige, herhaaldelijk voorkomende vragen hebben we nu een chatbot bedacht. Het plan ligt er. Nu kijken we hoe we het technisch kunnen uitvoeren.’
Indrukwekkend
‘Eind 2021 had niemand verwacht dat we in zo’n lange en heftige energiecrisis terecht zouden komen. Er zijn verschillende energieleveranciers failliet gegaan en er ontstond een ongekende situatie waarbij de energieleveranciers onder een vergrootglas liggen. Een pittige tijd. Eind september 2022 kondigde toezichthouder ACM uit het niets aan dat energieleveranciers wettelijk verplicht zijn nieuwe tarieven dertig dagen van te voren aan te kondigen. Compleet tegen de staande interpretatie in en zonder enige nuance. Uiteindelijk hebben de energieleveranciers besloten dat toch maar te doen, per oktober. Het is niet per definitie een voordeel voor de klant, want ook op een lagere prijs moet hij nu dertig dagen wachten. Wat met name indruk maakte, is dat dit in feite niet klopte met de juridische werkelijkheid.’
Nederlands recht
‘Het recht is niet innovatief genoeg. Wetten, vooral Europese, zijn vaak al achterhaald voordat ze überhaupt van kracht zijn. Dat komt onder meer omdat de techniek zo snel gaat. Tot voor kort gebood het consumentenrecht aanbieders bijvoorbeeld nog de mogelijkheid van faxen te bieden. Ook kom ik geregeld belemmeringen tegen die ooit bedacht zijn ter bescherming van de consument, maar die gewoon niet meer passen in deze tijd.’
Jan Pieter Uittenbroek, General counsel / advocaat bij Alicia Insurance