Veel advocaten zijn huiverig voor een fixed fee

Nieuws

Veel advocaten zijn huiverig voor een fixed fee

30 november 2023

Joris Ruyters is General Counsel en advocaat in dienstbetrekking bij Antea Group. ‘Ik sta open voor samenwerking met niet-advocaten’.
Voor de 2e editie van de Nat. Enquête Bedrijfsjuristen interviewden we 4 NGB-leden over het thema 'Externe juridische dienstverlening'.

Joris Ruyters

‘Voordat ik rechten deed, studeerde ik elektrotechniek in Eindhoven. Dat blijkt nu een mooie combinatie, want ik begrijp wat de business doet en kan daardoor makkelijker adviseren. Na mijn rechtenstudie werd ik advocaat in dienstbetrekking bij een installatiebedrijf. Ik had dus een buitenpatroon. Inmiddels werk ik vier jaar bij Antea Group. Onze legal afdeling bestaat, inclusief mijzelf, uit vijf juristen waarvan twee advocaat zijn, en één ondersteuner. Wij doen bijna alles zelf. We besteden hooguit 5% uit, en dan schat ik dat aan de hoge kant. Elke silo, zoals we dat noemen, is gekoppeld aan een jurist, en zo kunnen we het werk behappen. Hoewel het soms heel druk is.’

‘We werken samen met een pool van drie advocatenkantoren. Die werken op alle rechtsgebieden die wij nodig hebben: aanbestedingsrecht, bouwrecht, ondernemingsrecht, mededingingsrecht en incasso. We betalen vaste bedragen voor zaken als een dagvaarding en een tender, dat hebben we afgesproken. Natuurlijk is omschreven wat dat dan inhoudt. Wordt het ingewikkelder of langduriger dan voorzien, dan maken we nieuwe afspraken. Voor een tender houdt het vaste bedrag in: het kantoor beoordeelt de stukken en formuleert vragen voor de vragenronde. Volgt er nog een vragenronde, dan betalen we een uurtarief.’

‘Over de drie kantoren waar we nu mee werken, zijn we tevreden. Het contact is goed. Heb je een ander specialisme nodig, dan wordt je snel door een andere partner teruggebeld. Wij willen natuurlijk kwalitatief goed advies, maar op 5 A4tjes zitten we niet te wachten. We willen het kort en bondig, en dat kunnen deze kantoren heel goed. En ze bieden een gratis helpdesk aan; je kunt altijd even bellen om te sparren. Ook bieden ze workshops. Het zijn alle drie middelgrote kantoren. Bij de criteria keken wij niet naar rankings of zo, meer naar kantoren die we al kenden en waar we goede contacten mee hadden.’

‘Het valt mij op dat veel advocaten huiverig zijn voor een fixed fee. Wij moeten als ingenieursbureau ook regelmatig een vast tarief aanbieden, waarom lukt dat advocaten niet? Je hebt met onzekerheden te maken, ja, dat hebben wij ook. En natuurlijk krijg je meerwerkdiscussies. Je moet jezelf niet in de voet schieten, maar je moet wél concurreren. Advocaten omarmen dat idee nog steeds niet, merk ik. Bij de uitvraag betrokken wij ook Zuidas-kantoren. Eén wilde geen vaste tarieven afspreken, een ander wel, maar veel te hoog. Een probleem met de grote kantoren vind ik ook dat ze vaak relatief onervaren advocaat stagiaires inzetten. Weliswaar voor een gereduceerd tarief, maar dat is nog steeds hoog.’

‘We werken tot nu toe niet met juridische dienstverleners die geen advocaat zijn, maar daar staan we zeker voor open. Procederen komt bij ons heel weinig voor, dus het hoeft niet altijd een advocaat te zijn. Wel hebben we in het verleden gebruik gemaakt van een interim bedrijfsjurist vanwege capaciteitsproblemen.’

Sluiten