Consumentenrecht en een effectief compliancebeleid

Nieuws

Consumentenrecht en een effectief compliancebeleid

10 mei 2023

Op 30 mei a.s. organiseren advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een seminar over effectieve compliance met consumentenrecht, met een focus op greenwashing en online misleiding.

Op 30 mei a.s. organiseren advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een seminar over effectieve compliance met consumentenrecht, met een focus op greenwashing en online misleiding. Keynote speaker: Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM.

Het seminar vindt plaats op 30 mei van 15.00 - 17.30 bij Freshfields in Amsterdam.

Kennis over en naleving van het consumentenrecht is voor bedrijven actueler en belangrijker dan ooit. Vooral op het gebied van online beïnvloeding (misleiding) van consumenten en greenwashing is het consumentenrecht volop in beweging. In Nederland houdt de ACM hierop toezicht. Voor 2023 staan Digitale economie en Verduurzaming hoog op de agenda van de ACM.

Om bedrijven op weg te helpen bij het vormgeven van een effectief compliance beleid op het gebied van consumentenrecht heeft de ACM twee belangrijke Leidraden opgesteld. In 2021 heeft de ACM de Leidraad duurzaamheidsclaims gepubliceerd. Binnenkort verschijnt hiervan een update. Deze Leidraad bevat vuistregels en praktische voorbeelden om bedrijven te helpen bij het formuleren van duurzaamheidsclaims. De ACM heeft vorig jaar in de kleding- en energiebranche bedrijven op hun verantwoordelijkheden gewezen ten aanzien van duurzaamheidsclaims. De Leidraad bescherming van de online consument is in het najaar van 2022 gepubliceerd. In de Leidraad legt de ACM uit waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden in online omgevingen. De ACM heeft vorig jaar ook gepleit voor strengere EU regels voor bescherming van de online consument (lees hier verder). De ACM is van mening dat websites, apps en games zó ontworpen moeten zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving.

Tijdens het seminar zal Cateautje Hijmans van den Bergh (Bestuurslid ACM) meer vertellen over de huidige strategische thema’s en prioriteiten van de ACM en nader ingaan op online verkoop aan consumenten, misleiding en greenwashing. Daarna vindt een interactieve paneldiscussie plaats met een praktijkgerichte focus: waar zitten de concrete uitdagingen voor bedrijven om deze consumentenregels goed na te leven? Panelleden zijn Barbara Jongerden (Executive Director External & Legal Affairs, VodafoneZiggo), Pauline Verheijen-Dop (Legal Director, Pepsico) en Alvaro Pliego Selie (advocaat, Freshfields). Winfred Knibbeler (advocaat, Freshfields) zal als moderator optreden. Er zal ook gelegenheid zijn om vragen te stellen vanuit de zaal. Het seminar wordt afgesloten met een informele netwerkborrel.

NGB-leden kunnen zich aanmelden voor dit seminar, waaraan geen kosten zijn verbonden.

Sluiten