Cloud-sourcing: aandachtspunten bij het contracteren van standaard en bedrijfskritische maatwerk SaaS-oplossingen

Bijna geen onderneming kiest bij een innovatie of investering in IT voor het aanschaffen van een on-premise licentie die vervolgens beheerd wordt op eigen servers. Dit wordt tegenwoordig ingevuld met clouddiensten. Clouddiensten is geen duidelijk afgebakend begrip: het gaat om een bonte verzameling van service-, technische  en businessmodellen die vaak door techno marketeers worden gelabeld als een “SaaS”, “PaaS” en “IaaS”. 

Al deze cloud servicemodellen hebben gemeenschappelijk dat er informatie technologie wordt geleverd ‘as a service’. Deze levering is geen juridische en ook geen feitelijk levering: het gaat veel om toegang tot een IT omgeving die de aanbieder in standhoudt en beheert tegen periodieke betalingen voor het gebruik dat de klant van de IT omgeving maakt. Ook zal de aanbieder als onderdeel van de clouddienst data van de klant verwerken en opslaan.

 

Robert Boekhorst (l) en Jan Brölmann (r)

In hun artikel voor De Bedrijfsjurist nr 2, dat deze maand verschijnt, stellen Robert Boekhorst en Jan Brölmann, Van Benthem & Keulen B.V., SaaS centraal: hoe zorg je er voor dat de overeenkomst voor SaaS goed is ingericht en….wat is goed? Verder doen zij een aantal suggesties om in de praktijk de juiste accenten te kunnen leggen bij het beoordelen en uitonderhandelen van een SaaS-overeenkomst. Dit doen ze vanuit het gezichtspunt van de afnemer van de SaaS, waarbij zij een onderscheid maken tussen standaard 'off the shelf' SaaS-oplossingen en bedrijfskritische maatwerk SaaS-oplossingen.